Over bezorging

Hoe lang duurt het voordat mijn bestelling wordt bezorgd?

GLS bezorgt de pakketten op werkdagen van maandag tot en met vrijdag en in Nederland meestal binnen 24 uur. Deze bezorgtijden staan echter niet vast en zijn niet gegarandeerd. Via ons Track & Trace-systeem krijgt u, zodra dit te bepalen is, een indicatie van het tijdsvenster waarbinnen de bezorging gepland staat. De pakketten worden over de weg vervoerd. Hierdoor kan bijvoorbeeld oponthoud in het verkeer voor vertraging zorgen.

GLS Netherlands volgt de algemene richtlijnen en aanwijzingen van het RIVM en andere autoriteiten.

Ook in het kader van het coronavirus zijn we voortdurend bezig met het borgen van de veiligheid en gezondheid in het totale distributieproces. Van verzender, GLS medewerkers en chauffeurs tot aan de ontvanger.

Door chauffeur afleveren aan ontvanger

Ondanks dat gesteld is dat het coronavirus niet kan worden overgedragen via bezorging van pakketten of vracht kiezen wij ervoor contact via bijvoorbeeld de handscanner zoveel mogelijk uit te sluiten. In plaats van de handtekening van de ontvanger noteert de bezorger nu de voor- en achternaam van de ontvanger en schrijft de laatste drie tekens van het getoonde legitimatiebewijs (zoals een paspoort ID-kaart of rijbewijs).

Door ontvanger afhalen bij GLS PakketShop

Met de FlexDeliveryService of na ontvangst van een Niet Thuis Bericht kan worden gekozen voor levering via een GLS PakketShop. Ook om contact te vermijden bij het afhalen van het pakket, kan de ontvanger zich beperken tot het aan de GLS Pakketshop-medewerker noemen van de persoonlijke 5-cijferige GLS ID-code die per e-mail en/of SMS-bericht is ontvangen. Bij een juiste invoer vervangt dit het plaatsen van een handtekening.

Afleveren met neerzettoestemming

Met de FlexDeliveryService of na ontvangst van een Niet Thuis Bericht kan door de ontvanger toestemming worden gegeven voor het achterlaten van het pakket op een specifiek aangegeven plaats.

We vragen onze klanten en de ontvangers de omstandigheden van onze medewerkers te respecteren. Alleen samen kunnen we de continuïteit van de fijnmazige distributie ook in deze crisis waarborgen. Op onze website staat telkens de laatste informatie over bezorging in heel Europa.

Ik heb een track & trace-code ontvangen, maar ben niet thuis op de tijden dat GLS mijn pakket komt aanbieden.

GLS vraagt één van de buren of ze het pakket kunnen aannemen. Als geen van de buren het pakket kan aannemen, neemt GLS het mee terug naar haar depot.

In beide gevallen laat de bezorger een zogeheten ‘Niet Thuis Bericht’ achter met belangrijke informatie, zoals de naam van de buren of informatie over de afleveropties.

Op het Niet Thuis Bericht staat een 'Niet Thuis Code. Met deze code of met het pakketnummer en de postcode kun je het pakket online volgen. De Niet Thuis Code is met name belangrijk als GLS het pakket naar het depot heeft teruggebracht. Je kunt dan online, met het nummer en de postcode, zelf bepalen wat de volgende stap is.

Als een pakket naar het depot is teruggebracht, biedt GLS de volgende opties:

  • Het pakket opnieuw laten aanbieden op hetzelfde bezorgadres. Voor de beschikbare bezorgdata worden tijdvensters van drie uur opgegeven.
  • Het pakket zelf bij het GLS-depot of een GLS PakketShop afhalen. Het pakket blijft in het depot of de PakketShop en kan binnen vijf dagen opgehaald worden.
  • Het pakket weigeren. Het pakket wordt retour afzender gestuurd.